EL RETAULE DE SANTA TECLA

En aquesta pàgina podeu seguir els diferents quadres escènics que formen el Retaule de Santa Tecla


  • Entrada. Amb un so que ens recorda l'eclesial campaneta, el executants del retaule sorgeixen de les dues portes laterals que encuadren el Retaule de Santa Tecla, obra de Pere Joan i deixant el presbiteri, avancen pel passadís central de la nau catedralícia, rememorant el començament d'un "gran pontifical". Es desplacen envers el "cadafalc", nu de qualsevol artifici decoratiu, i que està absolutament a les fosques. Aleshores, en un gran silenci, la llum dels ciris encesos (signe de fe) que duen les noies surt damunt del cadafalc, on queda flamejant, durant tota la cerimònia de representació. Llavors tots el executants insinuen el signe inicial de la "benedicció cristiana". Els homes amb un caràcter sever i les dones, afegint alhora, una dúctil reflexió reverencial.

  • En el Ritonel.lo (figura que enllaça cada quadre del Retaule), mentre les dones continuen amb lleus variacions el moviment gestual anterior, el homes fan una síntesi de tots els moviments de les Moixigangues cristològiques de Catalunya, tot anuat amb els braços i les mans el signe de la creu i els característics dos dits de la "relíquia de Santa Tecla".

  • Conversió. L'any 47 Sant Pau va arribar a Iconi i predicava a la casa de Onecifer que estava al davant mateix de la de Tecla. En la figura del Retaule es presenta a Sant Pau predicant al poble i entre ell a Tecla, passant la petita torre integrada per dos dels executants d'una posició de punta gòtica a la del signe de Crist clavat en creu.

  • Seguidament s'evoca el Baptisme de Santa Tecla per Sant Pau. L'actitud de fe que representa Santa Tecla conjuga en un moment culminant de devoció, que les dones expressen sols amb el cap. Mentrestant el membres de la doble torre, transformen els seus braços en un triangle que és un dels símbols per representar al Pare Etern.

  • En l'Empresonament es configuren diverses torres humanes verticals d'homes, que suggereixen reixes. Les dones emmarquen en aquesta suggerencia, el murs. Allí Tecla i Pau, estan en una posició estàtica de pregària.

  • Judici i Sentència. En el judici, els homes estructuren el grup-torre central amb el jutge damunt. Les dones simbolitzen el dolor. Tecla es portada amb un creuat de braços que significa un lligament. El gest del jutge fet amb el dit polze dictamina que la condemna al martiri.

  • Martiri del Foc. Les dones ens donen inicialment la imatge de la llenya al voltant de Tecla. Quan quatre botxins figuren l'encesa, les noies es transformen en flames que, sobtadament, es dispersen per tot el cadafalc, allunyant-se de Tecla. Pel color del seu vestit i el moviment donen la sensació de foc que revolta i lentament s'apaga.

  • En el Martiri de les Feres, un nucli central, en elevació, visiona l'estaca on està subjecta Tecla. Les dones amb la seva gestualitat són el símbol de l'horror, quatre homes; amb una màscara de fera, i gestualitat adequada, es llencen sobre la Santa, però amb un mur invisible, quelcom les atura i reculen acobardades. Tecla és alliberada.

  • En la Roca (mort), seguint la trama de la llegenda, Tecla queda sumergida en ella al ser protegida per Déu d'uns lladres que l'empaitaven. Formen la roca les dones. De sobte es crea un nexe amb la històrica relíquia i surt un braç platejat que evoca el símbol de la relíquia de Santa Tecla venerada pels tarragonins.

  • En la Glorificació s'arrela el Retaule amb un dels grans fets tradicionals d'aquestes terres "els castellers", fent servir aquest mitjà per representar la glorificació de la Santa davant Déu.

  • La Sortida começa amb una oració silent de gestualitat que es concreta amb el clam de: Santa Tecla! Tarragona!. La relíquia de Santa Tecla va arribar al Port de Salou on els tarragonins van aclamar-la i va ser traslladada en processó solemne i gran pompa a la Catedral de Tarragona el dia 18 de Maig de 1323.

Tornar a la pàgina Principal de l'Esbart .../... Tornar a la pàgina Principal del Retaule

Angel Blasco / Novembre 1997